בס”ד
Talmud1A babilóniai Talmudra vonatkozok. “A Talmud két változatban maradt fenn, a Talmud Jerusálmi a jeruzsálemi Talmud (jTalm, jT), a Talmud Bávli a babilóniai Talmud (bTalm, bT). Külön megjelölés nélkül Talmudon mindig az utóbbi értendő.” https://hu.wikipedia.org/wiki/Talmud. Tanulás.
Van olyan szakma, amelyhez kiváló személyiségi jellegzetesség szükséges. A szófer (a Tóra hivatásos másolója2Lásd https://mek.oszk.hu/04000/04093/html/szocikk/14906.htm) szakképzettsége nem csak azt kivánja meg, hogy a szakmának törvényeit ismerje, hanem “jöré sámájim” (Istenfélő) is kell hogy legyen.3Lásd Keszet Hászofer 1. És lásd Pri Megádim, Esel Ávráhám, 32:69. Hasonlóan, a sajchetről (mészárosról4Lásd https://hu.wikipedia.org/wiki/Sakter) is írva van, hogy jöré sámájim kell hogy legyen.5Szimlá Chádásá 1:6. Aki húst vagy tfilint (benne lévő írást) megveszi, bízík a sajchetben vagy a szóferben.
A Szimlá Chádásá azt írja,6Szimlá Chádásá 1:6. hogy sajchet7Ugyanígy, szoferre is vonatkozik, lásd például Liskát Hászofer 1, és Kol Jáákov, Orách Chájim 32:112. vizsgában, vizsgálni kell a vizsgált személy Talmud-tanulási képességeit. Szükséges, hogy a sajchet tudjon magában, legalább egy “kicsit” Talmudot Rásival tanulni, “mert akkor ‘van’ szive, mely érti az óvatosságot”. Sulchán Áruch Háráv hozzáteszi,8Jore Dea (Vol. 5), 2:1. És lásd Dárké Mose, Jore Dea 246, Ráv Háj Gáon nevében, hogy nem lehet “jöré chét” a Talmud tanulás nélkül. hogy mint írva van a Misnában (Pirké Ávot 2:5) a “bur” (tudatlan) nem “jöré chét” azaz “a tudatlant nem zavarja a bűn”9https://www.szombat.org/hagyomany-tortenelem/tanulas-es-dolgos-elet-misna-avot-2 (ha valamit rosszul csinál).
A “bur” tehát olyan ember, aki nem tud rendesen Talmudot tanulni. Általában, nem tekintették élenjárónak. Eltérő ettől az “ám hoórec”, aki valamennyire tud Talmudot tanulni.10Általában, a tanulmányos hierarchiában; a tálmid cháchám, van legfelül. A tálmid cháchám, talmudi szakértő és tudós. Legalján a bur, aki semmit nem tud. Az ám hoórec, a kettő között van.
A pontos meghatározásban több vélemény van, sok rabbi szerint az ám hoórec tud talmudot tanulni, lásd például Szefer Hámáámárim, kuntreszim 1, dibur hámátchil Lmáám Dáász, és lásd Náftáli Herc Wiesel, Jejn Levanon, ávot 2:5, és lásd Talmud Bráchot 47b, hogy több vélemény van, abban hogy mitől lesz valaki ám hoórec, köztük; aki gyerekét nem “Tórának neveli”, vagy az aki magában tanul. A bur nem tud egyáltalán tanulni. Az alapos Talmudi tudás, annyira nélkülözhetetlen, hogy a burnak alapvető hiánya van a zsidóságban.
Halachikus jelentősége is van, például a Toszefta szerint,11Bráchot 6:23 (Liberman 6:18), és lásd ott Toszefta Kifsuta, és lásd Meiri, Bráchot 60b, és Jeruzsálem Talmud 9:1, és lásd Tsuvot Hágeonim (Sáárej Tsuvá) 327, és Mnorát Hámáor, hoszáfot: árbá dvárim sechájáv ádám lomár. A háláchá nem ezt követi, lásd b. Talmud, Menáchot 43b. a reggeli áldásokban megáldjuk az Istent, hogy “nem teremtett burnak”.
A zsidóság alapja és alkotó szabálya; a Talmud. Aki zsidóságról szeretne tanulni, szerintem prioritás, a Talmudról és a Talmudból tanulni.
A Tóra-tanulás micvájában, mit kell tanulni? Sulchán Áruchban12Jore Dea, 246:4. a Rámó azt írja, hogy a Talmud magában elegendő, mivel “mindent tartalmaz”.13Hasonlóan, lásd például Sut Háelef Lechá Slomo, Jore Dea 259, hogy engedélyezi bár dáásznak vagyis okos embernek, hogy a bibliát és kommentárjait is tanulja. De olyan vélemény is van, hogy kell mást is (a Talmudon kívül) tanulni. Lásd például Jozef Káro, Sulchán Áruch, Jore Dea, 246:4. Van olyan vélemény is, hogy csak azt14Nem csak a Talmudról van szó, hanem kommentárjairól és a talmudból kijövendő hálácháról is. szabad tanulni.15Bét Joszef (Jore Dea 246), Rábénu Jeruchám nevében azt írta, hogy felnőtteknek (akik már olvastak bibliát) csak Talmudot szabad, és Ráme nevében hogy a mostani generációkban, bárcsak elég az is, ha csak Talmudot tanulunk.
A múltban nem az összes zsidó férfi volt Talmud tudós, de valamennyire mindenki tanulta, hogy tudja az alapjait. Erre jó példa a híres levél,16Lásd Bét Rebi 93a-b, oldal 185-186. amit a Dovber Schneuri írt, amelyben a szegénységgel kapcsolódó problémának megoldásáról beszélt. Azt írta, hogy a közösség intézze el, hogy szakmát tanítsanak a (szegény) gyerekeknek. És hogy aki nem nagy Talmud tudós, legyen földműves (vagy hasonló). Magától értetődő, hogy az emberek többsége nem volt nagy Talmud-szakértők. De hozzáteszi, hogy bármicvós korig, tanuljanak chéderben, Tórát.
Nemcsak a Talmud alapjai, hanem további tudása és fogalmainak megértése is fontos. Ennek is van halachikus jelentősége,17Lásd például, Sulchán Áruch, Chosen Mispát 290:2, hogy “ám hoórec” nem lehet “ápotrupusz” (gyám), és lásd, Meirát Énájim ott. például:
Általában a rabbi fia örökli a rabbiságot. De abban az esetben, ha nem tud rendesen tanulni, más rabbinak (aki rendesen tud tanulni) adják a munkát.18Ez nagy téma, de lásd például Sut Háelef Lechá Slomo, Jore Dea 260.
A jesivai világban, a talmudi fogalmak és a talmudi zsargon, része az életnek. Rendes beszédben használják őket. Aki nem tudja rendesen kifejezni, vagy megérteni, nem tartják “rendes bóhernek”.
A Talmud-tanulás, a zsidóság alapja, legyen az orthodox vagy reform. A talmudi tanulmány hiánya, kritikus hiány a zsidóságban. Véleményem szerint, a dogmánál is fontosabb.
A weboldalon, talmudi fogalmakat és jesivai gondolatokat próbálok elmagyarázni. Azt remélem, hogy valamennyire el lehet érni a megértést, gondolkodást, akár a Talmud tanulása nélkül.
Talmudi Fogalmak Magyarul
- 1A babilóniai Talmudra vonatkozok. “A Talmud két változatban maradt fenn, a Talmud Jerusálmi a jeruzsálemi Talmud (jTalm, jT), a Talmud Bávli a babilóniai Talmud (bTalm, bT). Külön megjelölés nélkül Talmudon mindig az utóbbi értendő.” https://hu.wikipedia.org/wiki/Talmud.
- 2
- 3Lásd Keszet Hászofer 1. És lásd Pri Megádim, Esel Ávráhám, 32:69.
- 4
- 5Szimlá Chádásá 1:6.
- 6Szimlá Chádásá 1:6.
- 7Ugyanígy, szoferre is vonatkozik, lásd például Liskát Hászofer 1, és Kol Jáákov, Orách Chájim 32:112.
- 8Jore Dea (Vol. 5), 2:1. És lásd Dárké Mose, Jore Dea 246, Ráv Háj Gáon nevében, hogy nem lehet “jöré chét” a Talmud tanulás nélkül.
- 9
- 10Általában, a tanulmányos hierarchiában; a tálmid cháchám, van legfelül. A tálmid cháchám, talmudi szakértő és tudós. Legalján a bur, aki semmit nem tud. Az ám hoórec, a kettő között van.
A pontos meghatározásban több vélemény van, sok rabbi szerint az ám hoórec tud talmudot tanulni, lásd például Szefer Hámáámárim, kuntreszim 1, dibur hámátchil Lmáám Dáász, és lásd Náftáli Herc Wiesel, Jejn Levanon, ávot 2:5, és lásd Talmud Bráchot 47b, hogy több vélemény van, abban hogy mitől lesz valaki ám hoórec, köztük; aki gyerekét nem “Tórának neveli”, vagy az aki magában tanul. A bur nem tud egyáltalán tanulni. - 11Bráchot 6:23 (Liberman 6:18), és lásd ott Toszefta Kifsuta, és lásd Meiri, Bráchot 60b, és Jeruzsálem Talmud 9:1, és lásd Tsuvot Hágeonim (Sáárej Tsuvá) 327, és Mnorát Hámáor, hoszáfot: árbá dvárim sechájáv ádám lomár. A háláchá nem ezt követi, lásd b. Talmud, Menáchot 43b.
- 12Jore Dea, 246:4.
- 13Hasonlóan, lásd például Sut Háelef Lechá Slomo, Jore Dea 259, hogy engedélyezi bár dáásznak vagyis okos embernek, hogy a bibliát és kommentárjait is tanulja. De olyan vélemény is van, hogy kell mást is (a Talmudon kívül) tanulni. Lásd például Jozef Káro, Sulchán Áruch, Jore Dea, 246:4.
- 14Nem csak a Talmudról van szó, hanem kommentárjairól és a talmudból kijövendő hálácháról is.
- 15Bét Joszef (Jore Dea 246), Rábénu Jeruchám nevében azt írta, hogy felnőtteknek (akik már olvastak bibliát) csak Talmudot szabad, és Ráme nevében hogy a mostani generációkban, bárcsak elég az is, ha csak Talmudot tanulunk.
- 16Lásd Bét Rebi 93a-b, oldal 185-186.
- 17Lásd például, Sulchán Áruch, Chosen Mispát 290:2, hogy “ám hoórec” nem lehet “ápotrupusz” (gyám), és lásd, Meirát Énájim ott.
- 18Ez nagy téma, de lásd például Sut Háelef Lechá Slomo, Jore Dea 260.